حق امتیاز نمایندگی – فرانچایز (Franchise)

نوعی توافق است که در آن صاحب یک نام یا علامت تجاری، به دیگران اجازه تولید و فروش محصولات و خدمات خود را میدهد. به عبارت دیگر، فرانچایز حق استفاده از نام شرکتی دیگر و به دست آوردن امکان فروش محصولات و خدمات آن بهصورت قانونی و در ازای پرداخت حق امتیاز است. محدوده و شیوه نامه اجرایی فرانچایز بر اساس شرایط تعریف شده در توافقنامه فرانچایز مشخص میشود. معمولاً واگذاری امتیاز از سوی صاحب اصلی حقوق تجاری، همراه با علامت تجاری محصول و برخی خدمات پشتیبانی به نماینده است.

اگر بخواهیم مفهوم فرانچایز را کمی دقیقتر و علمی تر تعریف کنیم باید بگوییم که حق امتیاز نمایندگی یا فرانچایز، عبارت است از نظامی برای توزیع (و نه تولید) کالا و خدمات که در آن واگذارکننده، در قبال دریافت حق فرانچایز خود (بهصورت درصدی از درآمد) حمایتها و پشتیبانی خاصی از دریافت کننده کالا و خدمات به عمل آورده و بر چگونگی فعالیتهای او (نماینده) نظارت میکند. این حمایتها، هم شامل آموزش پرسنل و هم ارائه کالا و خدمات خاصی در ارتباط با موضوع نمایندگی میشود. مثال: اکبرجوجه و هایدا در ایران

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *