آکادمی کسب و کار بیزبورد

آنالیز حساسیت (Sensivity Analysis)

آنالیز حساسیت در واقع یک نوع بازنگری به یک ارزیابی اقتصادی است. در آنالیز حساسیت این سوال مطرح است که آیا پس از انجام پروژه تخمین های اولیه می توانند به خوبی بیانگر شرایطی باشند که که در آینده ممکن است پیش آید؟ هدف از آنالیز حساسیت کمک به تصمیم گیرندگان است بدین ترتیب که اگر پارامتر های اولیه نظیر سرمایه گذاری ثابت یا درآمد ناشی از فروش محصولات و خدمات تغییر کند میزان تاثیر آن بر سودآوری طرح به چه میزان میباشد.

در آنالیز حساسیت همه رویکرد ها با این سوال آغاز می شوند که “چه می شود اگر…”

  1. میزان سرمایه گذاری ثابت یا سرمایه در گردش، کاهش یا افزایش یابد؟
  2. درآمد ناشی از فروش محصولات افزایش یا کاهش یابد؟
  3. نرخ تامین مواد اولیه کاهش یا افزایش یابد؟

و … در مورد تصمیمات خطیر لیست فوق بسیار طولانی خواهد بود. بنابراین باید تنها تعدادی از عوامل با بیشترین میزان تاثیر را در نظر گرفت و نتیجه تغییرات آن ها در بررسی های اقتصادی را مطالعه کرد.

آنالیز حساسیت به وسیله روش هایNPW، ROR و NEUA و با به کار گرفتن فرآیند مالی  قبل و بعد از مالیات انجام می شود. این آنالیز را می توان برای هریک از عناصر درگیر بررسی کرد و نتایج آن را بر روی نمودار هندسی حساسیت (Sensitivity Graph) که ترکیبی از اطلاعات را بر روی یک نمودار واحد بصورت قابل فهمی نشان می دهد، رسم کرد.

بعنوان مثال نمودار ذیل را در نظر بگیرید. خط قرمز رنگ نشان دهنده میزان اثرگذاری درآمد ناشی از فروش بر نرخ بازده داخلی (IRR) طرح است، بدین معنی که با افزایش درآمد ناشی از فروش (برحسب درصد)، نرخ بازده داخلی نیز افزایش میابد. در مقابل با افزایش میزان هزینه های عملیاتی (بر حسب درصد) نرخ بازده داخلی کاهش میابد.