آکادمی کسب و کار بیزبورد

اهمیت و کاربرد قوانین و مقررات سایت

قوانین و مقررات سایت ها یکی از بخش های سایت هاست که معمولا مورد غفلت صاحبان آن‌ها قرار گرفته و علی رغم اهمیت بالایی که دارند ، کمتر بدان پرداخته شده است. در این یادداشت به بیان کارکرد مقررات سایت و چرایی اهمیت آن ها می پردازیم:

اهمیت و مزایای قوانین و مقررات سایت

به طور خلاصه می توان کارکرد و اهمیت قوانین و مقررات سایت را در موارد زیر خلاصه کرد:

اعتبار بخشی به سایت

سایتی که بخش قوانین و مقررات به روز و مشخصی دارد از نظر کاربران، دارای اعتبار و وجهه بهتری نسبت به سایر سایت های مشابه خواهد بود. موضوع اعتبار بخشی را از دو منظر می توان بررسی کرد: وقتی یک سایت در بخش مقررات و قوانین به بیان استنادات قانونی در کسب و کار خود می پردازد ، حمایت ضمنی قانون را از کسب و کار خود بیان می دارد. علاوه بر این قوانین و مقررات سایت دربرگیرنده مقررات و قوانین درون سازمانی کسب و کار می‌باشد، که به کاربران حس نظام مندی و ساختار منظمی را القا می کند.

بیان محدوده موضوع فعالیت سایت

یکی دیگر از کارکردهای بخش قوانین و مقررات سایت ها ، می تواند تشریح جزئیات موضوع فعالیت باشد. اینکه سایت در چه حوزه ای و تحت چه محدوده ای ، اقدام به ارائه خدمات یا محصول می نماید برای کاربران بسیار مفید خواهد بود.

بیان حیطه مسئولیت ها و تعهدات

وقتی موضوع فعالیت و حیطه یک فعالیت مشخص باشد ، قطعا مسئولیت ها و تعهداتی نیز برای کسب و کار ایجاد می شود. این بخش یکی از مهمترین کارکارکرد‌های مقررات سایت‌هاست که می تواند در حوزه دفاع از دعاوی و شکایات مطروحه بسیار مفید واقع شود.

بیان شرایط و ضوابط برحسب موضوع فعالیت

پیشنهاد می شود در صورتی که سایت شرایط خاصی برای ارائه محصول یا خدمت و یا موارد مشابهی را دارد که از هر کسب و کار تا کسب و کار دیگر متفاوت است ، حتما نسبت به ذکر آن ها اقدام نماید. این مورد هم می تواند در خصوص دعاوی طرح شده بعدا مستندات خوبی را فراهم آورد.

برای توضیح مطلب به بیان یک مثال می پردازیم : یک سایت غیر ایرانی در حوزه تسهیل ایجاد ارتباط میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان لوازم آرایشی ، اقدام به ارائه محصولات یک کارخانه خاص در سایت خود نمود. این سایت در تبلیغات خود به نحوی اطلاع رسانی می کرد که گویا نمایندگی شرکت تولید کننده را دارد، بی آنکه قراردادی با این مضمون میان صاحب سایت و تولید کننده وجود داشته باشد. پس از مدتی ، مصرف کنندگان متوجه کیفیت کم و عوارض محصولات تولید کننده شده و برخی از آنها اقدام به طرح شکایت از سایت  و برخی دیگر، شکایت از تولیدکننده نمودند. با توجه به تبلیغات بسیار و فریبنده‌ی سایت که خود را به نحوی نماینده شرکت معرفی کرده بود ، دادگاه در نهایت سایت را به پرداخت بخشی از خسارات وارده محکوم کرد.

به لحاظ حقوقی باید بدانیم که صرف تبلیغات یا عدم داشتن بخش قوانین و مقررات سایت به معنی محکوم شدن در دعاوی نیست. ضمن آنکه مسئول دانستن سایت ، با حصول شرایطی مانع امکان مراجعه وی به تولید کننده نخواهد بود. همچنین در بحث امکان طرح دعوا توسط تولید کننده نیز می توان صحبت کرد. اما نکته ای که از این پرونده اهمیت دارد ، بیان موضوع فعالیت و حیطه مسئولیت ها و تعهدات است. شاید اگر این سایت هنگام خرید مشتریان ، قوانین و مقرراتی را در معرض دید ایشان قرار می داد با این مضمون که این سایت صرفا جهت سهولت دسترسی و خرید محصول توسط شما می باشد و هیچ گونه تعهدی نسبت به سلامت کالاها و عوارض آنها ندارد ، می توانست از بار مسئولیت خود تا حدی بکاهد.

توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از مشکلات حقوقی در آینده حتما در نگارش قسمت قوانین و مقررات سایت خود از مشاوران حقوقی  مجرب کمک بگیرید.