آکادمی کسب و کار بیزبورد

بازاریابی (Marketing)

انجمن بازاریابی امریکا آخرین تعریف از بازاریابی را در سال 2013 چنین تصویب نموده است: “بازاریابی، مجموعه ای از فعالیتها و فرایندهای ایجاد، انتقال، ارسال و تبادل هر آنچه که برای مشتریان، ارباب رجوع، شرکای تجاری و در کل برای جامع ارزشمند باشد، است.”

در تعریفی دیگر، بازاریابی یعنی بخشبندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات و خدمات شرکت برای مناسبترین بازارها جهت عرضه.

اگر بخواهیم به آن با نگاه قرن کنونی (از دید فیلیپ کاتلر) بنگریم، بازاریابی علم و هنر شناخت نیازهای مشتری و پاسخگویی منطقی به آنهاست به طوری که به یک نتیجه برد – برد ختم شود. روش های مختلف بازاریابی عبارتند از:

بازاریابی دیجیتالی (Digital Marketing)

بازاریابی محصولات و یا خدمات با استفاده از کانالها و رسانه های دیجیتال برای برقراری ارتباط بیشتر با مصرف کنندگان، دیجیتال مارکتینگ نامیده میشود. در بازاریابی دیجیتالی هدف اصلی این است که از طریق رسانه های مختلف دیجیتالی، برندی را ترویج کنیم.

این آیتم شامل همه رسانه های دیجیتال، نه فقط رسانه های آنلاین است. برای مثال بازاریابی از طریق SMS، USSD، تلوزیون، بیلبوردهای الکترونیکی و … جزو بازاریابی دیجیتال هستند ولی هیچکدامشان آنلاین نیستند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا و یا همان Content Marketing نوعی بازاریابی است که به فرایند جذب مشتری بیشتر با استفاده از تولید محتوا می پردازد. بازاریابی با استفاده از تولید محتوا روش جدیدی نیست و تاریخی بسیار قدیمی دارد. در این روش شرکت ها، سایت ها و حتی اشخاص با کار آزاد برای جذب مشتری بیشتر و یا نگه داشتن مشتریان قدیمی سابق اقدام به تولید محتوا می کنند که این محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد. اما از معروفترین انواع محتوا می توان به محتوا های زیر اشاره کرد:

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی به نوعی از بازاریابی مستقیم گفته میشود که در آن از ایمیل به عنوان وسیله ای برای ارسال پیام هایی از قبیل فروش یا جمع آوری هزینه به مخاطبان استفاده میشود.

اگر بخواهیم تعریف ایمیل مارکتینگ را به زبانی ساده بیان کنیم باید بگوییم که هر ایمیلی که محتوای آن به نحوی کالا یا خدمات شما را تبلیغ کند، یک تقاضا برای استخدام و جذب نیرو داشته باشد و یا هر حرکتی در راستای افزایش فروش شرکت تان داشته باشد می تواند در زمره ی ایمیل مارکتینگ قرار بگیرد.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

تبلیغات پیامکی با استفاده از پیامک به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات استفاده میشود پنل اس ام اس یک ابزار ارتباطی ایده آل برای شما است، بازاریابی پیامکی یک استراتژی آنلاین سبز محسوب میشود زیرا از کاغذ جهت تبلیغات استفاده نمیشود و سبب حفظ محیط زیست میشود، همچنین یک استراتژی مؤثر جهت رسیدن  یک پیام منحصر به فرد شخصی در مورد محصول، خدمات خود و یا اطلاع رسانی به بسیاری از افراد به طور مستقیم تعریف میشود بازاریابی پیامکی یک بازاریابی ارزانتر و سریعتر، قابل حمل و شخصی تر محسوب میشود و سبب ایجاد یک ارتباط خوب با مشتری میشود. تبلیغات پیامکی به دلیل ایجاد ارتباط سریع با مخاطبان تاثیر پذیری آنی ایجاد میکند. این فرآیند شامل آماده سازی یک یا چند پیامهای متنی کوتاه و مختصر مفید در ارائه محصولات جدید و یا اطلاعات جدید در مورد یک محصول میباشد، همچنین انجام این فرایند در هر مکان و زمان امکان پذیر میباشد البته امکان ارسال پیامک در هر زمان به معنی ارسال پیامک در هر ساعت از شبانه روز نمیباشد، کاربران میتوانند باتوجه به هدف خود زمان مناسب را مشخص کنند و ارسال را انجام دهند

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Networks Marketing)

بازاریابی رسانه های اجتماعی، یکی از روشهای بازاریابی آنلاین است که ما سعی میکنیم تا با حضور فعال در آنها، مخاطب را با برند خودمان درگیر کنیم؛ برخی از اهداف بازاریابی مان را تحقق بخشیم، بازدید وبسایت مان را افزایش دهیم، و یا وضعیت SEO وبسایتمان را بهبود بخشیم

از اصلیترین اهداف فعالیت ما در رسانه های اجتماعی این است که محتوایی تولید کنیم که برای مخاطب جذاب باشد و حتی الامکان آن را در صفحه شخصی خودش به اشتراک بگذارد و با این کار بتوانیم این دو مورد را افزایش دهیم: