آکادمی کسب و کار بیزبورد

شرط وستینگ در قرارداد سرمایه‌گذاری

ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها (بخوانید: انواع قراردادهایی که استارت‌آپ‌ها به آن نیاز دارند)، از طریق ملاک‌ها و ویژگی‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که «ایده» یکی از آن‌هاست. برخی تصور می‌کنند که صرف داشتن ایده خوب می‌تواند موفقیت استارت‌آپ‌ را تضمین نماید. حال آنکه همیشه تیم کارآفرین یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ارزش‌گذاری یک استارت‌آپ‌، به شمار می‌رود. ایده، هرچند خوب است اما توان اجرایی ساختن آن از تیم کارآمد، خلاق و با انگیزه ساخته است. به همین جهت سرمایه‌گذاران علاوه بر بررسی ایده، قابلیت تجاری‌سازی آن، بازار و مواردی از این دست، نگاه ویژه‌ای به تیم کارآفرین دارند. VCها (سرمایه‌گذاران خطرپذیر) عموماً، بررسی‌های دقیقی روی شخصیت اعضای تیم انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که همه اعضا، از روحیه همکاری تیمی، مبتکارانه و کارآفرینی برخوردارند.

با توجه به اهمیت تیم کارآفرین، در مرحله سرمایه‌گذاری، اصولا یکی از موادی که در قرارداد سرمایه‌گذاری  از آن یاد می‌شود، «تضمین حضور کارآفرینان» یا همان «وستینگ» است. عنوان شد که همیشه تیم کارآفرین برای سرمایه‌گذار از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از علل اصلی سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ نیز، وجود همان تیم در آن است. در نتیجه، حضور مستمر تیم کارآفرین برای سرمایه‌گذار اهمیت پیدا می‌کند و در تلاش است تا به طرق قانونی بتواند حضور و فعالیت مستمر ایشان را در استارت‌آپ‌ تضمین نماید.

یکی از راهکارهای تضمین حضور، اخذ تعهد از تیم کارآفرین است. در زمان تزریق سرمایه، کارآفرینان دارای سهام در شرکت هستند. به منظور حفظ تداوم حضور موثر و با حسن نیت، معمولاً سرمایه‌گذاران جدولی آماده می‌کنند و دوره حضور و زمان‌هایی که سهام تثبیت می‌شود را تعیین می‌کنند. فرض کنیم دوره وست سه‌ساله است. و در ازای هر ۶ ماه فعالیت با حسن نیت و موثر در شرکت، ۲۰ درصد سهم هر کارآفرین آزاد‌سازی می‌شود. در صورتی که کارآفرین در شرکت حضور نداشته باشد یا فعالیت موثر انجام ندهد، سرمایه‌گذار از طرق پیش‌بینی شده در قرارداد، نسبت به الزام وی یا جبران خسارت اقدام خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:  7 نکته مهم حقوقی راه‌اندازی یک استارتاپ

نکته: وست معمولاً صرفاً بر مبنای حضور و نه رسیدن به اهداف است. نیک می‌دانیم که استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای پر ریسکی هستند که امکان شکست در آن‌ها زیاد است. پس توجه شود که متن وست به نحوی تنظیم شود که صرفاً تضامین، جهت حضور موثر تیم کارآفرین اخذ شود و نرسیدن به اهداف سبب سلب مالکیت سهام یا پرداخت خسارت نشود.