آکادمی کسب و کار بیزبورد

قرارداد انتقال تکنولوژی یا دانش فنی

تکنولوژی یا دانش فنی بخش جدایی ناپذیر حوزه کسب و کارها خصوصاً استارتاپ‌ها است. به همین جهت صحبت در مورد قرارداد انتقال تکنولوژی یا دانش فنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این نوشته به طور خلاصه چند سوال را طرح نموده و پاسخ آن را ارائه می‌کنیم:

1. آیا امکان واگذاری یا انتقال تکنولوژی یا دانش فنی به دیگران وجود دارد؟

در پاسخ به پرسش اول می­توان گفت از آنجا که به لحاظ قانونی، اصل بر امکان نقل و انتقال حقوق می‌­باشد، تکنولوژی (دانش فنی) نیز به عنوان یکی از اقسام اموال از این قاعده جدا نیست. در نتیجه صاحبان تکنولوژی می­‌توانند با بهره­‌گیری از طرق مختلف قانونی، نسبت به واگذاری تمام یا بخشی از حقوق خود در این خصوص به غیر اقدام کنند، مگر آنکه محدودیتی در این خصوص از طرف قانون­گذار برای ایشان تعریف شده باشد.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:  چالش‌‌ها و مشکلات حقوقی استارتاپ‌‌‌های حوزه‌ی فناوری

2. قالب این انتقال به چه شکل است؟

در پاسخ به پرسش دوم باید توجه کرد که در حال حاضر مرسوم‌­ترین شیوه انتقال تکنولوژی، قالب قراردادی است. به بیان دیگر، تفاهم طرفین در قالب قرارداد می­‌تواند پایه رابطه حقوقی صحیح میان ایشان باشد. طرفین طبق شرایط مقرر در تفاهم نامه خود، اقدام به واگذاری تمام یا بخشی از حقوق ایجاد شده بواسطه مالکیت تکنولوژی می‌­نمایند. در برخی موارد، مثل قراردادهای واگذاری مجوز بهره‌­برداری از اختراع یا علامت تجاری، باید پس از انعقاد قرارداد، نسبت به ثبت واگذاری در مرکز مالکیت معنوی نیز اقدام نمود.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع حقوقی استارت‌آپ‌ ها و کسب و کار‌های نوپا

3. مهمترین نکات قرارداد انتقال تکنولوژی یا دانش فنی چیست؟

در پاسخ به پرسش سوم می‌­توان نکات ذیل را در نظر داشت و پر واضح است که در این قراردادها می­‌بایست موارد دیگری را نیز مد نظر قرار داد. همچنین به تناسب اینکه واگذارنده دانش فنی هستید یا انتقال گیرنده آن، برخی شروط و تعهدات در قرارداد، شخصی­ سازی می­‌شوند. به بیان دیگر به تناسب نقش هر فرد در قرارداد، باید ملاحظاتی مدنظر گرفته شود تا حقوق افراد، بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

1. تعاریف دقیق اصطلاحات قرارداد:

با توجه به تخصصی بودن این نوع از قراردادها، برای جلوگیری از برداشت­‌های متفاوت از واژه­‌های مندرج در قرارداد، بهتر است واژه­‌های تخصصی تعریف شوند.

2. اطمینان از عدم افشا:

از عدم افشا و یا عمومی شدن تکنولوژی مورد قرارداد حتما مطمئن شوید و نسبت به این موضوع از واگذارنده در قرارداد تاییدیه اخذ نمایید.

3. سلب حق واگذاری به غیر:

در قراردادهای انتقال تکنولوژی اصولاً طرفین قرارداد از اهمیت بسیاری برخوردارند. به همین سبب مرسوم است که حق واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد به غیر یا ثالث، از طرفین سلب می­‌شود.

4. مشخص کردن انحصاری یا غیر انحصاری بودن امتیاز اعطا شده:

در قرارداد باید روشن شود که انتقال تکنولوژی یا امتیاز داده شده به گیرنده، انحصاری بوده یا واگذارنده همچنان حق انتقال امتیازات ناشی از حقوق موضوع قرارداد را به دیگران دارد یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:  وکیل استارتاپ یا نمونه قرارداد آماده

نتیجه گیری:

خلاصه آنکه دانش فنی و تکنولوژی مانند دیگر اموال امکان نقل و انتقال را دارند و مالک آن می‌­تواند در ازای دریافت مبلغ یا به صورت رایگان حقوق ناشی از آن را به دیگران واگذار نماید. بهترین قالب این انتقال نیز قراردادهای واگذاری یا لایسنس هستند. منتها به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مالک دانش فنی و یا انتقال گیرنده، پیشنهاد می­‌شود در تنظیم این قراردادها از مشاوره متخصصان این حوزه بهره گیرید.