آکادمی کسب و کار بیزبورد

نرخ بازگشت سرمایه (Return On Investment)

بازدهی سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه یا به اختصار ROI نسبتی است که سود حاصل از سرمایه گذاری را در قالب درصدی از هزینه  اولیه محاسبه میکند. به عبارت دیگر، در قالب درصدی از هزینه ی خرید، حساب میکند که این سرمایه گذاری چقدر سودآوری داشته است. نرخ بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران نشان میدهد که هر یک تومانی که دریک  پروژه سرمایه گذاری کردند، چقدر سود داشته است. سرمایه گذاران نه تنها برای ارزیابیِ چگونگی عملکردِ سرمایه گذاریشان، بلکه برای مقایسه ی عملکرد سرمایه گذاریهای مختلف در انواع و اندازه های متفاوت هم از این نسبت استفاده میکنند.

برای مثال، سرمایه‌گذاری در بورس، می‌تواند با سرمایه‌گذاریِ دیگری در زمینه‌ی تجهیزات مقایسه شود. نوع سرمایه‌گذاری مهم نیست؛ زیرا محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه فقط به هزینه‌ها و سود مرتبط با این سرمایه‌گذاری توجه می‌کند.

محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه یکی از رایج‌ترین نسبت‌های مورد توجه در بحث سرمایه‌گذاری است، زیرا بسیار ساده و تطبیق‌پذیر است. مدیران می‌توانند از این نسبت برای مقایسه‌ی نرخ‌های عملکرد در خرید تجهیزات سرمایه‌ای (تجهیزاتی که گران هستند و برای خریدشان سرمایه‌ی زیادی لازم است) استفاده کنند، در حالی‌که سرمایه‌گذاران می‌توانند محاسبه کنند کدام‌یک از سهام‌ خریداری‌شده، عملکرد بهتری داشته‌اند.