آکادمی کسب و کار بیزبورد

نمونه قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ (انگلیسی)

شاید بتوان اولین قدم حقوقی برای راه اندازی یک استارتاپ را تعیین ساختار حقوقی مناسب دانست و طبیعتا چیدن ساختارهای حقوقی مناسب برای روابط هم‌بنیانگذاران، جز از طریق تنظیم و امضای قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران امکان‌پذیر نیست.

ایجاد ساختار حقوقی با تنظیم قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ

همان طور که در ابتدا گفتیم، تعیین ساختار حقوقی کسب و کار یا استارتاپ شما جزء اولین قدم هاست. برای تعیین ساختار حقوقی میتوانید با استفاده از قرارداد مشارکت هم بنیانگذاران استارتاپی، که ما نمونه هایی از آن را در انتهای این مطلب قار دادیم، استفاده کنید. همان طور که مطالب پیشین این وبلاگ و نیز محتویات ارائه شده در کانال را مشاهده کردید ( پیوستن به کانال کلینیک حقوقی استارتاپ ها )  20 پرسش اساسی حقوقی قبل از شروع استارت اپ ها وجود دارد که پاسخ صحیح هم‌بنیانگذاران به آن ها، می تواند روابط حقوقی شفاف و عاری از مشکلات حقوقی را تامین و تضمین کند، به طوری که از تداخل حقوق و تکالیف و بروز اختلافات آتی بین موسسان یک استارتاپ جلوگیری کند.

در اینجا سه سوال ابتدایی از سوالات اساسی حقوقی که قبل از راه‌اندازی یک استارتاپ ها باید به آن پاسخ دهیم را آورده ایم :

۱- هر کدام از بنیانگذاران چه اهدافی را برای استارتاپ در نظر دارند؟
۲- آن ها چه اهدافی را [از راه اندازی استارتاپ] برای خودشان دنبال می کنند؟
۳- بنیانگذاران چه بازه زمانی را برای تحقق اهداف مزبور مدنظر دارند؟

اطلاعات بیشتر  : 20 پرسش اساسی حقوقی قبل از شروع استارت اپ ها

پاسخ به سئوالات مورد اشاره می‌تواند گام مهمی در پیشگیری از اختلاف باشد، اما باید در نظر داشت که متاسفانه پاسخ های مزبور نیز کافی نیست و ممکن است به علت عدم رعایت مسائل خاص حقوقی، شما را با مشکلات مهم دیگری نیز مواجه سازد.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:  آیا ایده‌ها قابل حمایت هستند؟

راه حل نهایی برای حل مشکلات حقوقی روابط هم‌بنیانگذاران استارتاپ ها

راه حل نهایی برای حل مشکلات حقوقی و شفاف سازی بیشتر بین روابط هم‌بنیانگذاران تنظیم «قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ»  توسط حقوقدان های مختصص در دو حوزه ی تنظیم قرداد و استارتاپ است. در این مطلب سعی کردیم 3 نمونه قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ را ارایه کنیم تا درصورتی که به دنبال تنظیم قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ هستید، با دید بازتر به انتخاب شروط قراردادی مد نظر خود پرداخته و وکیل خود را مجاب بر تنظیم دقیق‌تر قرارداد نمایید.

عناوین و نام‌های مختلف قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ‌ها

نباید از نظر دور داشته باشید که قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران، در حقوق خارجی با عناوینی چون:

co-founder partnership agreement, Cofounders Agreement, Founders Agreement, Founder collaboration agreement, startup partnership agreement

شناخته شده و با توجه به اختلاف در ترجمه این عبارات در زبان فارسی، این قرارداد با نام هایی چون «قرارداد مشارکت مدنی هم بانیان»، «قرارداد شریک-موسسان استارتاپ»، «قرارداد سرمایه گذاران اولیه استارتاپ»، «موافقتنامه مشارکت در استارتاپ»، «قرارداد موسسین» و عناوینی از این قبیل خطاب شده است.

دریافت تمپلیت اول نمونه قرارداد مشارکت

دریافت تمپلیت دوم نمونه قرارداد مشارکت

دریافت تمپلیت سوم نمونه قرارداد مشارکت

توجه داشته باشید ترجمه‌ی نمونه قراردادهای پیوست توسط افراد غیر متخصص و بهره برداری از آن توسط استارتاپ‌ها به احتمال بسیار زیاد منجر به عدم اعتبار قرارداد خواهد شد، چرا که اولاً در بسیاری از جهات، قوانین کشورهای مختلف با هم متفاوت بوده و مواجهه نظام های حقوقی مختلف با آن ها یکسان نیست، ثانیاً واژگان حقوقی دارای مفاهیمی ظریف، دقیق و بعضا متفاوت با معانی اصلی کلمات هستند و ترجمه آن ها به معانی عادی، عبارات مرتبط را نامفهوم یا دگرگون خواهد ساخت.