آکادمی کسب و کار بیزبورد

نکات مهم قرارداد محرمانگی اسرار تجاری

در حوزه تجارت، هر بنگاه اقتصادی برای افزایش درآمد خود استراتژی‌های گوناگونی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. به جهت اهمیت موضوع، معمولا واحدی در بنگاه اقتصادی، به بررسی و رصد بازار هدف و ارائه راهکار می‌پردازد. انجام این فرایند و اطلاعات بدست آمده برای بنگاه اقتصادی از ارزش بالایی برخوردار است؛ چرا که اگر این اطلاعات در دست رقبا قرار بگیرد به راحتی می‌توانند از آن استفاده کرده‌، راهکار مقابله با آن را بیابند و در نتیجه، بازار هدف را از آن خود نمایند.

معمولا شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و به طور کلی همه فعالان حوزه تجارت، همچون استارت‌آپ‌ها، باید افرادی را که دراین خصوص اطلاعات ارزشمندی دارند، به نحوی متعهد به عدم افشای این اطلاعات نمایند. همان‌طور که عنوان شد عدم دقت کافی در این زمینه می‌تواند موجب بروز خسارات جبران ناپذیر برای کسب‌وکار بشود.

اما پرسشی که مطرح می‌شود آن است که:

بهترین راهکار برای حفاظت از داده‌های ارزشمند کسب‌وکار چیست؟

علاوه بر این که هنگام استخدام نیروی کار می‌بایست در انتخاب افراد دقت کافی را به خرج داد، پیشنهاد می‌شود برای شفافیت تعهدات و مسئولیت‌های افراد، به تناسب نوع همکاری با کسب‌وکار، قرارداد محرمانگی  با مضمون تعهد به محرمانگی داده‌ها و عدم افشای آن‌ها (NDA)، میان طرفین منعقد بشود.

برخی تصور می‌کنند که مفاد قرارداد محرمانگی NDA (بخوانید: انواع قراردادهایی که استارت‌آپ‌ها به آن نیاز دارند) در همه موارد یکسان بوده و هیچ تفاوتی بین اینکه متعهد قرارداد چه کسی است وجود ندارد؛ حال آنکه مفاد قرارداد محرمانگی در قراردادهای مختلف، متفاوت است. مثلا مفاد قرارداد محرمانگی برای هر یک از افراد واحد فنی نسبت به  قرارداد هم‌بنیان‌گذاران ، همچنین نیروی کار و… نمی‌نواند یکسان باشد. باید توجه داشت که موضوع تعهد به محرمانگی در مورد هر یک از این افراد با سایرین تفاوت‌های مهمی دارد که عدم توجه به آن‌ها، گاه سبب می‌شود علی رغم داشتن قرارداد‌، به میزان کافی التزام آور نباشد. مقدار و کیفیت اطلاعاتی که افراد مرتبط با یک کسب‌وکار از آنها اطلاع دارند بسیار وسیع است و اگر تفکیک مناسب بین اطلاعات ارزشمند و غیر آن صورت نگیرد و دسترسی‌های افراد به این اطلاعات در قرارداد تصریح نشود، به سختی می‌توان افشاء این موارد را اثبات و جبران خسارات وارده را مطالبه نمود. به همین سبب است که در هر مورد می‌بایست بررسی شود که:

  1. متعهد قرارداد محرمانگی، چه سمتی در کسب‌وکار دارد؟
  2. دسترسی وی به چه اطلاعاتی است؟
  3. به ارزشمندی اطلاعات برای کسب‌وکار تصریح و ضمانت اجرای مناسب آن اعم از مدنی یا کیفری، تصریح شود. نتیجه‌گیریخلاصه آنکه: اسرار تجاری، در همه انواع کسب‌و‌کارها از اهمیت بسیاری برخوردارند و حمایت از آن‌ها برای ادامه فعالیت کسب‌وکار ضروری است. قرارداد محرمانگی نیز به عنوان یکی از راهکارهای مفید موجود در این زمینه، می‌تواند به صاحبان کسب‌وکارها کمک شایانی نماید. در این نوشته تلاش شد برخی از نکات مهم در این قرارداد ذکر شوند تا افراد با آگاهی بیشتری نسبت به تنظیم چنین قراردادهایی اقدام نمایند.