آکادمی کسب و کار بیزبورد

واگذاری سهام استارتاپ، آری یا نه!

واگذاری سهام استارتاپ‌، یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه استارتاپها است. مکرراً از وکلای استارتاپی سوال می‌شود که در پاسخ به درخواست واگذاری سهام استارتاپ، آری یا نه! بگوییم؟ آیا سهام شرکت را منتقل نماییم؟ یا آنکه به جهت رقیق شدن سهام در فرایند سرمایه گذاری ها ، این کار به صلاح استارتاپ ما نیست.

نقد نظر موافقین و مخالفین واگذاری سهام استارتاپ‌

دراین باره صحبت های بسیاری می توان مطرح کرد. اقدام به انتقال یا واگذاری سهام استارتاپ‌، هم جهات مثبت فراوانی دارد و هم از جنبه دیگر، می تواند شرایط نه چندان مساعدی را برای تیم کارآفرین به همراه داشته باشد. برخی هم بنیانگذاران تعصب خاصی روی سهام شرکت داشته و بر این عقیده هستند که هر چه هست همین سهام است و تحت هیچ شرایطی نباید به دیگران منتقل شود.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع حقوقی استارت‌آپ‌ ها و کسب و کار‌های نوپا

معایب واگذاری سهام استارتاپ

واگذاری سهام استارتاپ دارای مخالفینی است و این مخالفت‌ها بواسطه معایب زیر تا حدودی صحیح بنظر می رسد:

  1. هر چه سهام بیشتری در اختیار تیم کارآفرین باشد ، امکان مدیریت و اعمال نظر بیشتری در هیئت مدیره و مجامع مختلف شرکت خواهند داشت.
  2. ورود افراد غریبه به تیم ممکن است شالوده تیم را برهم بزند. شراکت و تجارت نیاز به شریک تجاری خوب، فعال و تا حدی همسو دارد. عدم توجه مناسب به افرادی که قرار است وارد شرکت شوند می تواند شراکت را تا مرز نابودی پیش ببرد.
  3. بالا بودن میزان سهام، یه معنی بالا بودن درصد مشارکت  و در نتیجه سود بیشتر خواهد بود.

مزایای واگذاری سهام استارتاپ

پس از بیان برخی نکات مثبت، در خصوص دوستانی که تمایلی به انتقال سهام شرکت را ندارند، وقت آن رسیده از جنبه دیگری هم موضوع بررسی شود:

  1. در صورت بررسی دقیق ، می توان از حضور افراد مستعد بهره برد. ذات تجارت ریسک پذیر بودن آن است و این ویژگی در استارتاپ ها به مراتب بیشتر است. پس عقل حکم می کند ملاحظات جدی و آنالیز های دقیق برای ورود افراد صورت گیرد، اما ریسک حضور ایشان نیز پذیرفته شود.
  2. در استارتاپ ها تا مدت ها سودی به سهام داران پرداخت نمی شود. ضمن آنکه در صورت واگذاری سهام به افرادی که می توانند در رشد کسب و کار مفید باشند، ارزش سهام بالا می رود. در نتیجه 10 درصد یک شرکت 100 میلیون تومانی با 10 درصد یک شرکت 1000 میلیون دلاری قابل مقایسه نیست.

نتیجه گیری:

سهام شرکت ها واجد ارزش و اهمیت زیادی است. اما نه آنقدر که درب و مسیر ورود افراد جدید به شرکت را ببندیم و امکان رشد را از آن بگیریم. اگر پیشنهادات خوبی دارید که پس از بررسی های دقیق به این باور رسیدید که ورود این فرد یا افراد می تواند در توسعه کسب و کار مفید باشد ، ریسک حضور آن ها و رقیق شدن سهام خود را بپذیرید، در غیر این صورت شما یک استارتاپ نبوده و صرفا یک کسب و کار بسیار معمولی، بدون تحقیق و توسعه، و با یک روند ایستای کم رشد خواهید بود.