آکادمی کسب و کار بیزبورد

16 مقصد برای مهاجرت استارتاپ

تصمیم به مهاجرت هرگز تصمیم ساده ای نیست. با این حال در شرایط مختلف ممکن است به این نتیجه برسید که مهاجرت بهترین تصمیم است. اگر یک کارآفرین استارتاپی هستید و ایده ارزش آفرینی دارید، کشورهای زیادی هستند که برای شما فرش قرمز پهن کرده اند. در این مطلب با 16 کشور که می توانند مقاصد مناسبی برای مهاجرت استارتاپی محسوب شوند و برنامه های متنوعی که هر کدام برای جذب کارآفرینان و صاحبان ایده و استارتاپ تدارک دیده اند، آشنا خواهید شد.

مقدمه

دلایل زیادی ممکن است باعث شود بنیان‌گذاران استارتاپ ها به ایده مهاجرت به یک کشور جدید فکر کنند. مشکلات اقتصادی، موانع و محدودیت های کسب و کار های نوپا در ایران و حتی عطش یک ماجراجویی برای حضور در اکوسسیتم‌های اقتصادی بین‌المللی همه از مواردی هستند که ایده مهاجرت استارتاپی را به ذهن صاحبان این کسب و کارهای نوپا می‌آورند. با این حال مهاجرت استارتاپی محدود به شرایط بحران نیست.

حضور در عرصه بین‌المللی یکی از استراتژی‌ های رشد در فضای اقتصادی است که بسیاری از کارآفرینان بنا به دلایل زیر آن را سرتیتر اهداف خود قرار می‌دهند:

در کنار این دلایل، اطلاعات و آمارها نشان می دهد که کارآفرینانی که مهاجرت را به عنوان راهی برای توسعه کسب و کار و دنبال کردن رویاهایشان انتخاب می کنند به موفقیت های زیادی دست پیدا می کنند.

کشورهای مناسب مهاجرت استارتاپی

کشورهای زیادی پذیرای تیم های استارتاپی هستند و می توانند مقصد خوبی برای ایشان باشند.

مقاصد مهاجرت استارتاپ ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

کشورهای با دسترسی دشوارتر و مطلوب تر: ژاپن، آمریکا، انگلستان، کانادا، ایرلند، آلمان، استرالیا، اتریش، فرانسه، هلند، نیوزیلند، سنگاپور، سوئد و دانمارک

کشورهای با هزینه زندگی پایین: پرتقال، ایتالیا، قبرس، لاتویا، لیتوانی، لهستان، اسپانیا و استونی

هر کدام از این کشورها برنامه های مهاجرتی متفاوتی را به صاحبان استارتاپ ها ارائه می دهند و برای اقدام به درخواست ویزای مهاجرت استارتاپی،شما باید پیش نیازهای لازم را داشته باشید. در ادامه این مقاله ۱۰ ویزای استارتاپی برتر برای کارآفرینان استارتاپی ایرانی را معرفی می کنیم

۱. کانادا

برنامه مهاجرت استارتاپی کانادا یکی از کارآفرین پسند ترین فرصت های مهاجرتی است که می تواند تا 5 نفر بنیانگذار در یک تیم را پوشش دهد. این ویزا به اقامت دائم در کانادا منجر خواهد شد. دولت کانادا هر سال 2750 ویزای استارتاپی صادر می کند. برخی از نیازمندی های این ویزا عبارتند از:

  1. توانایی ارتباط به زبان انگلیسی یا فرانسه یا هر دو با اثبات آن از طریق اداره مهاجرت کانادا
  2. تا 5 نفر می توانند مالک یک کسب و کار باشند ولی هر یک باید حداقل مالک 10% سهام دارای رای باشند و سهام تجمیع شده آنها باید بیشتر از 50% سهام دارای رای شرکت باشد.
  3. درخواست کنندگان باید توان مالی حمایت از سایر اعضای خانواده و همراهان خود را داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص راهنمای جامع مهاجرت به کانادا را ملاحظه کنید.
  4. سرمایه 200000 دلار کانادا را از یکی از صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر و یا سرمایه ای معادل  75000 دلار کانادا را از یکی از گروه های سرمایه گذاری فرشته دریافت کرده باشند. در صورتی که کسب و کار، در یکی از انکوباتورها یا برنامه های شتاب دهی مورد قبول پذیرفته شود، نیازی به جذب سرمایه وجود نخواهد داشت.

۲. شیلی

کشور شیلی یکی از سریع ترین برنامه های پذیرش را دارد که  در عرض 15 روز بعد از ثبت درخواست، برای متقاضیان پذیرش شده ویزای کار 12 ماهه صادر می کند. یکی از روش های دریافت ویزا ورود از طریق Start-Up Chile است که پیشتاز برنامه های شتاب دهی در آمریکای جنوبی قلمداد می شود. این شتاب دهنده پشتیبانی، منابع مالی بلاعوض و فضای کار برای استارتاپ ها فراهم می کند.  تا به امروز بیش از 1300 استارتاپ این دوره شتاب دهی را طی کرده اند.

برخی از نیازمندی های پذیرش عبارتند از:

دریافت یک دعوتنامه از InvestChile، Start-Up Chile، یا یکی از شرکتهای تکنولوژی که عضوی از Chiletec باشند.

۳. لیتوانی

برخلاف سایر ویزاها، برای دریافت ویزای لیتوانی شاخص سرمایه و استخدام به عنوان پیش نیاز برای بنیانگذاران در نظر گرفته نشده است. دریافت این ویزا به اقامت یک ساله با مجوز به همراه آوردن خانواده منجر می شود. امکان تمدید یک ساله با احتمال دریافت اقامت دائمی در صورت داشتن نیازمندی های معمول مهاجرتی نیز وجود دارد.

برخی از این نیازمندی ها عبارتند از:

  1. استارتاپ بایستی در یکی از حوزه های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، مکاترونیک، الکترونیک یا فناوری لیزر فعالیت کند.
  2. ارسال یک فرم درخواست آنلاین در مورد تیم، تجربیات و کسب و کار
  3. موفقیت در ارزیابی آنلاین
  4. دریافت موافقتنامه از پنلی از متخصصان که ایده کسب و کار شما را قضاوت می کنند.
  5. دریافت نامه از اداره مهاجرت مبنی بر مناسب بودن ایده کسب و کار برای برنامه.

۴. فرانسه

ویزای French Tech:

این برنامه مهاجرتی برای کمک به بنیانگذاران استارتاپ ها، کارمندان و سرمایه گذاران برای زندگی و کار در فرانسه به مدت 4 سال با امکان تمدید، طراحی شده است. متقاضیان می توانند برای اعضای خانواده خود نیز تقاضای ویزای فرانسه داشته باشند. همسران بنیانگذاران استارتاپ نیز می توانند مجوز اقامت و کار در فرانسه دریافت کنند.

بلیت French Tech:

برای کارآفرینانی  که می خواهند یک کسب و کار را در پاریس آغاز کنند، یک برنامه شتاب دهی 6 ماهه برای شرکتهای تازه تاسیس در نظر گرفته شده است. ویزای این برنامه تا 6 ماه بیشتر هم قابل تمدید است. بنیانگذارانی که موفق به دریافت این ویزا شوند مبلغی معادل 12500 تا 25000 یورو به به عنوان هدیه دریافت خواهند کرد. فضای دفتری رایگان از دیگر مزایای این برنامه مهاجرتی در کشور فرانسه است. هر سال 50 استارتاپ از طریق این برنامه برای کار با انکوباتورها در فرانسه انتخاب  می شوند.

برخی از پیش نیازهای برنامه مهاجرت استارتاپی French Tech:

  1. یک یا چند  انکوباتور یا شتاب دهنده های همکار برنامه ویزای French Tech از طریق فرآیند معمول استارتاپ را تایید و انتخاب کند.
  2. در اختیار داشتن حداقل 17763 یورو سرمایه ای معادل  با حداقل دستمزد سالانه کشور فرانسه
  3. داشتن برنامه مشخص برای توسعه یک استارتاپ با نوآوری اقتصادی در فرانسه
  4. دریافت موافقتنامه از Direccte که یک سازمان عمومی در فرانسه است.

۵. دانمارک

دانمارک  در مدت 6 هفته استارتاپ  شما را ارزیابی و نتیجه را به شما اعلام می کند. در صورت پذیرفته شدن  در این برنامه مهاجرتی به عنوان یک استارتاپ با ظرفیت بالا، http://www.startupdenmark.infoکه یک نهاد وابسته به دولت دانمارک است، با ارائه اقامت و ویزای کار دو ساله  (قابل تمدید تا سه سال) از شما حمایت خواهد کرد. بدین ترتیب بنیانگذاران استارتاپ تحت حمایت های دولتی کشور دانمارک قرار می گیرند و همراه با خانواده خود به امکانات عالی گسترده در زمینه های رفاهی سلامت و آموزش دسترسی پیدا خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۵ مجله فوربس، دانمارک را به عنوان بهترین کشور دنیا برای کسب و کار معرفی کرد. در سال ۲۰۱۶ این کشور به عنوان شادترین کشور دنیا معرفی  شد. همچنین بد نیست بدانید دولت دانمارک هر سال 50 ویزای استارتاپی ارائه می کند.

برخی از پیش نیازهای ویزای استارتاپی دانمارک :

  1. طرح کسب و کار شما بایستی توسط پنل Start-up  Denmark ارزیابی شود.
  2. در صورت پذیرفته شدن نامه ای از این موسسه دریافت می کنید و بایستی برای مجوز اقامت و کار اقدام کنید.
  3. توسط یک آژانس دانمارکی برای جذب و یکپارچه سازی ارزیابی می شوید.

۶. پرتغال

برنامه‌های مهاجرت استارتاپی و ثبت شرکت در پرتقال بسیار سریع به نتیجه می‌رسند. دولت پرتغال در جذب مهاجران از طریق سرمایه گذاری در خط مقدم قرار دارد. کشور پرتقال با به کارگیری ابتکارهایی نظیر مراکز On the spot Firm ، تلاش می کند توسعه کسب و کار در این کشور را تسهیل کند. مراکزOn the spot firm مراکزی هستند که شما  می توانید در کمتر از یک ساعت یک کسب و کار جدید یا شعبه ای از یک کسب و کار خارجی را در آن ایجاد کنید.

انکوباتورها و شتاب دهنده های استارتاپی  دولتی و خصوصی به زبان انگلیسی و پرتغالی در دسترس هستند. لیسبون پایتخت پرتغال جامعه استارتاپی فوق العاده ای دارد. هزینه پایین زندگی، استاندارد بالای زندگی و دسترسی به بازار و جذب سرمایه از اتحادیه اروپا همگی از مواردی هستند که باعث جذابیت برنامه‌های مهاجرتی سرمایه‌گذاری پرتقال برای کارآفرینان فعال و خواهان رشد شده است.

۷. استونی

Startup Stonia یا برنامه ویزای استارتاپی استونی برنامه ای است که فرصت راه اندازی و رشد را برای کارآفرینان و مهاجران غیر اروپایی در استونی مهیا می‌کند. بنیانگذارانی که هنوز شرکت شان را در استونی ثبت نکرده اند می توانند برای دریافت ویزای 3 تا 12 ماهه اقدام کنند.. اما اگر شرکت در کشور استونی ثبت شود، این موقعیت وجود دارد که علاوه بر دریافت ویزای اقامت ۳ تا ۱۲ ماه یک مجوز اقامت موقت ۵ ساله برای کسب و کار استارتاپی خود دریافت نمایند.

ویزای 12 ماهه با تایید ناظر و بازبینی مجدد امکان تمدید ۶ ماهه را داراست. متقاضیان موفق همچنین می توانند برای خانواده شان درخواست ویزا کنند. استارتاپ هایی که موافقتنامه برای استخدام کارکنان غیر اروپایی را دریافت کنند واجد شرایط برای این کار تا 5 سال خواهند بود.

اگر یک بنیانگذار استارتاپی هستی،  حداقل پیش نیازهای لازم برای مهاجرت به استونی از طریق سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:  

برای آوردن کارکنان خارج از اتحادیه اروپا شما بایستی:

۸. ایرلند

برنامه کارآفرین استارتاپی ایرلند برنامه ای برای ارائه ویزا به بنیانگذاران برای دریافت مجوز زندگی در ایرلند از طریق ساختن یک استارتاپ است. متقاضیان، مجوز اقامت 2 ساله با امکان تجدید تا سه سال را دریافت می کنند.

برخی از نیازمندی های پذیرش در این برنامه مهاجرتی عبارتند از:

۹. ایتالیا

شرکت ها می توانند با ثبت درخواست مستقیم و یا از طریق یکی از برنامه های انکوباتوری ایتالیا واجد شرایط  ویزای استارتاپی ایتالیا شوند. داوطلبان موفق یک ویزای خوداشتغالی به مدت یک سال با امکان تمدید به مدت دو سال دریافت می کنند.

برخی از نیازمندی های این برنامه مهاجرت استارتاپی ایتالیا عبارتند از:

۱۰. سوئد

برای اشخاصی که می خواهند بیش از 3 ماه در سوئد اقامت داشته باشند و کسب و کار خودشان را اداره کنند، این کشور برنامه اقامت خود اشتغالی ارائه می کند. برنامه خوداشتغالی سوئد، مجوز اقامت دو ساله با امکان تمدید به یک اقامت دائم را برای شما فراهم می آورد.

برخی از نیازمندی های دریافت این ویزای اقامت سوئد عبارتند از:

۱۱. اسپانیا

برنامه ویزای اقامت برای کارآفرینان اسپانیا، بر ارائه فرصتی برای مهاجرت برای کارکنان با تجربه و ماهر و سرمایه گذاران خارج از اتحادیه اروپا تمرکز دارد. به متقاضیان موفق اقامت یک ساله ارائه می شود.

برخی نیازمندی های این برنامه مهاجرت استارتاپی عبارتند از:

۱۲. هلند

مجوز اقامت استارتاپی هلند امکان اقامت یک ساله برای شروع یک شرکت نوآورانه با امکان تمدید یک ساله را برای کارآفرینان فراهم می کند. کارآفرینان بایستی تحت نظارت یک منبع معتبر در هلند باشند.

برخی از نیازمندی ها برای دریافت این ویزای اقامت هلند عبارتند از:

۱۳. انگلستان

ویزای کارآفرین درجه 1 بریتانیا به اشخاص با سرمایه بین 50000 تا 200000 پوند اجازه می دهد تا یک شرکت بریتانیایی راه اندازی یا خریداری نمایند. متقاضیان مهاجرت بایستی در سیستم امتیازبندی 95 امتیاز از 95 امتیاز ممکن را بدست بیاورند تا بتوانند واجد شرایط این ویزا شوند. مدت ویزا  یک دوره 3 سال و 4 ماهه است و نهایتا تا 6 سال و 4 ماه قابل تمدید است.

برخی از نیازمندی های دریافت ویزای مهاجرتی استارتاپی عبارتند از:

۱۴. استرالیا

با هدف جذب کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی، رشد و یا انتقال کسب و کارشان به استرالیا، دولت این کشور برنامه ویزای نوآوری در کسب و کار را ارائه می کند. این ویزا به متقاضیان اجازه می دهد به مدت 4 سال و 3 ماه با امکان تمدید در استرالیا اقامت داشته باشند.

برخی از نیازمندی های این برنامه مهاجرتی عبارتند از:

۱۵. نیوزیلند

ویزای کارآفرین نیوزیلند، به کارآفرینان کمک می کند تا کسب و کارشان را در مرحله استارتاپ از طریق یک برنامه ویزای کاری 12 ماهه در نیوزیلند بخرند یا راه اندازی کنند. بعد از بازبینی مایل استون ها و پیشرفت کسب و کار، متقاضیان می توانند ویزای شان را برای 24 ماه دیگر تمدید کنند.

برخی از نیازمندی های این ویزا عبارتند از:

ویزای تاثیر جهانی، کارآفرینان و سرمایه گذارانی را هدف قرار داده که می خواهند از طریق شرکت های استارتاپی یک تاثیر جهانی مثبت ایجاد کنند. این ویزا از طریق یک برنامه فلوشیپ به مدت 3 سال به 400 فرد کمک می کند تا بتوانند ایده شان را رشد دهند. برخی از نیازمندی ها عبارتند از:

دسته اقامت کارآفرین به کارآفرینان موفق اجازه می دهد تا کسب و کارهایشان را با قابلیت صادرات در نیوزیلند راه اندازی کنند. این ویزای به خصوص، دو دسته دارد و بر اساس شرایط زیر، دسته اول 2 سال و دسته دوم 6 ماه اعتبار دارند:

پیش نیاز های برنامه مهاجرت استارتاپی دو ساله عبارتند از:

پیش نیازهای برنامه مهاجرت استارتاپی  6 ماهه عبارتند از:

۱۶. سنگاپور

برنامه مهاجرتی  enterpass سنگاپور، به خارجی هایی که می خواهند یک استارتاپ را در سنگاپور راه اندازی کنند اعطا می شود. این برنامه مهاجرت استارتاپی اقامت 2 ساله با امکان ثبت درخواست برای اقامت دائم بعد از پایان یافتن ویزا را برای متقاضیان مهاجرت فراهم می کند.

برخی از نیازمندی های دریافت این  ویزای ۲ ساله سنگاپور عبارتند از:

شرکت باید حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

ٖمنابع:

راهنمای بین المللی مهاجرت استارتاپی

کشورهایی که به کارآفرین ها ویزا می دهند

استارتاپ های حوزه مهاجرت

ویزاهای استارتاپی: چه طور برای بیزنس جدیدتان از خارج حمایت جذب کنید