آکادمی کسب و کار بیزبورد

7 نکته مهم حقوقی راه‌اندازی یک استارتاپ

1. ایده خود را بدون مراقبت‌های لازم افشا نکنید زیرا اصولا ایده تحت حمایت قانونی قرار ندارد.

2. پیش از مطرح کردن جزئیات ایده خود با سرمایه‌گذار یا شرکای خود با انها قرارداد محرمانگی (NDA) منعقد کنید؛ در تنظیم این قرارداد، مواد ۶۴ و ۶۵ و ۷۵ قانون تجارت الکترونیکی را مد نظر قرار دهید.

3. پیش از سرمایه گذاری بر روی یک ایده، آن را مورد ارزیابی قرار دهید (FS) تا مشخص شود چه میزان طرح شما امکان‌پذیر، توجیه‌پذیر، جذاب و دارای ریسک است؛ در قسمت توجیه مالی و محاسبه نرخ بازده داخلی طرح (IRR) به کسور و حقوق دولتی (نظیر بیمه، مالیات و عوارض) توجه کنید تا محاسبه شما گمراه کننده نباشد.

4. چنانچه می‌خواهید ایده خود را با همکاری افراد دیگر اجرایی نمایید، جهت تنظیم روابط خود با آنها، قرارداد مکتوب مشارکت امضا کنید؛ این قرارداد باید جامع و شفاف باشد.

5. لازم نیست تمام اشخاص مورد نیاز در ایجاد محصول را با خود شریک کنید؛ می‌توانید از خدمات برخی از اشخاص در قالب مشاوره یا قرارداد کار استفاده نمایید.

6. در تاسیس و ثبت شرکت خود نزد اداره ثبت شرکت‌ها عجله نکنید زیرا تاسیس شرکت آسان است ولی منحل کردن آن، کاری دشوار و زمان بر است.

7. در صورت حصول دارایی فکری قابل ثبت، حتما دستاورد فکری خویش را در اولین فرصت ممکن نزد مراجع صالحه قانونی ثبت کنید؛ همچنین پیش از ثبت اختراع خود، آن را در قالب مقاله یا در کنفرانس، منتشر و افشا نکنید.