بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas)
مدلیست شامل 9 بخش؛ که مجموع آنها، کلیت یک کارآفرینی (استارت آپ یا دیگر کسب و کارها) را به نمایش میگذارد.
- بخش مشتریان: در این بخش، همان طور که از نامش پیداست، شما مشتریانتان را که بر اساس یک سری ویژگیها هدف قرار دادهاید معرفی میکنید (مقالات تحقیقات بازار، بازار هدف و بخشبندی بازار به شما کمک خواهند کرد).
- ارزش پیشنهادی: در این قسمت باید مشخص کنید که قرار است چه ارزشهایی را برای مشتریانتان به ارمغان بیاورید؟ چه مزیتی (مانند قیمت خوب، راحتی، سرعت و…) قرار است به مشتری بدهید تا شما را نسبت به رقبایتان ترجیح بدهند؟
- کانال توزیع: چگونه قرار است کالا یا خدمات یا هر نفع دیگری که برای مشتری خواهید داشت، به او برسد؟ چگونه کالایتان را توزیع خواهید کرد؟ از چه کانالی خدماتتان را به مشتری ارائه خواهید داد؟
- ارتباط با مشتری: در این قسمت مشخص میکنید که چگونه قرار است با مشتری ارتباط داشته باشید و چگونه میخواهید این ارتباط را حفظ کنید؟
- جریان درآمد: قرار است استارت آپ شما چگونه از هر دسته از مشتریان درآمد داشته باشد؟ حق اشتراک؟ (مثل روزنامه ها)، حق سرویس؟ حق استفاده از مجوز؟ (مثل ShutterStock) و …
- منابع اصلی کسب و کار: یک سری ارزشها، شامل خدمات و محصول و سایر منافعی را که قرار است به مشتری برسانید، تعریف کنید. حالا برای تحقق این ارزشها برای مشتری به چه منابع اصلی و ضروری مالی، انسانی، تجهیزات و … نیاز دارید؟
- فعالیتهای اصلی: برای این که ارزشهایی را که قول دادید برای مشتری به ارمغان میآورید؛ انجام دهید، اصلیترین فعالیتهایی را که باید انجام بدهید چیست؟
- شرکای کلیدی: قرار است با چه کسب و کارهایی و در چه زمینه هایی و چگونه شریک باشید؟
- ساختار هزینه ها: به این قسمت برای راه اندازی، بقا و توسعه کسب و کارمان نیاز داریم:
- هزینه های یکباره: مثل خرید نرم افزار
- هزینه های ثابت: مثل حقوق کارمندان
- هزینه های متغیر: مثل هزینه تبلیغات
لورم ایپسوم یا طرح نما به متنی آزمایشی و بیمعنی در صنعت چاپ، صفحهآرایی و طراحی گرافیک گفته میشود.لورم ایپسوم یا طرح نما به متنی آزمایشی و بیمعنی در صنعت چاپ، صفحهآرایی و طراحی گرافیک گفته میشود.