آکادمی کسب و کار بیزبورد

تحلیل SWOT

برنامه ریزی استراتژیک یا به عبارت کلی تر مدیریت استراتژیک نگاهی کل گرا، سیستمی، و دور برد به برنامه ها دارد و میکوشد تا راهنمای عمل مدیران در افق های زمانی دورتر و حیطه های وسیع تر اجرایی باشد. البته در آغاز شکل گیری برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ها برای دوره های زمانی بلند مدت 3 ساله، 5 ساله، و 7 ساله نتظیم میشدند و برنامه هایی که داری پیش بینی های بلند مدت بودند، برنامه هایی کامل تر به حساب می آمدند. اما با گذشت زمان، به تدریج این مسئله مطرح شد که برنامه های استراتژیک، ضمن در نظر داشتن افق های زمانی بلند مدت، باید ضمن اجرا بتوانند تغییرات لازم را براساس شرایط جدید ایجاد کنند و صرفا تابع پیش بینی­های قبلی نباشند. به عنوان مثال امروزه سازمان های یادگیرنده، که قادرند خود را با تحولات محیطی تطبیق دهند و از رخداد های پیرامون خود تجربیات تازه بی­اندوزند، در برنامه ریزی های استراتژیک نقشی موثر ایفا میکنند.

برنامه ریزی استراتژیک به شکل های گوناگون و در قالب مدل هایی مختلف ارائه شده اند که یکی از متداول ترین آنها مدل SWOT است. مدل SWOT (Strength, Weakness, Opportunity, Treat) شامل بررسی های نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات است و عنوان آن از حروف ابتدای این چهار جزء گرفته شده است.

گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریتهای سازمان است و پس از آن می‌توان از طریق تحلیل SWOT، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با استفاده از این تحلیل این امکان حاصل می‌شود که اولاً به تجزیه تحلیل محیط‌های داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوتهای سازمان را با فرصتهای محیطی متوازن سازد.

تعاریف نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات:

قوتهای ما کدامند؟

– تحقیق و توسعه کارآمد

– قوتهای مالی

– کیفیت بالای محصولات

– نیروی انسانی ماهر

ضعفهای ما کدامند؟

– روابط ضعیف صنعتی

– مشکلات متوالی مدیریتی

– اعتبار ضعیف در مورد خدمت‌دهی به مشتریان

محیط داخلی
فرصتهای محیطی

– رقبای ضعیف

– به وجود آمدن بازارهای جدید برای محصولات

– کاهش تورم

– نیروی انسانی ماهر

تهدیدات محیطی

– قوانین دولتی

– کمبود نیروی کار ماهر

– هزینه‌های رو به رشد تامین مواد اولیه

محیط خارجی

قواعد حاکم بر ماتریس تحلیلیSWOT:

به طور خلاصه می‌توان گفت هدف از تحلیل و بررسی فرصت‌ها و تهدیدات محیط خارجی ارزیابی این مسئله است که یک شرکت می‌تواند فرصتها را به دست آورد و از تهدیدات اجتناب کند. بویژه زمانی که با یک محیط خارجی غیر قابل کنترل در زمان کنونی روبرو است.